Ipads och småbarn

2kommentarer

Jag har funderat under en period varför föräldrar ger sina telefoner och ipads till ungarna att leka med. 
Det förekommer varje gång på tåget när det sitter två ungar och bråkar om en Ipad. Föräldrarna eller föräldern är förtvivlad över det jävla livet ungarna håller och de andra resenärerna suckar och skruvar upp volymen på sina Ipods eller telefoner. 

Detta ser jag dagligen, antingen på tåget, på stationen i väntan på tåget, på bussen. eller någon liknande plats. Alla föräldrarna ser lika besvärade ut. 
Det jag verkligen inte kan förstå är hur en som förälder kommer på tanken att sätta sig ner med sitt barn och visa dem sin teleon och ipad och ladda ner diverse målarprogram och spel och visa ungarna hur det fungerar. Varför inte bara köpa ett gameboy eller liknande till ungarna, då kan de dessutom få varsitt. Det fungerade hur bra som helst när jag var liten, och jag hade inga som helst funderingar på att gnälla. Jag hade bara ett spel till mitt gameboy minns jag, och det var inte det roligaste heller, men det var i alla fall någonting att sysselsätta sig med, och det var jag jävligt nöjd med. 
Då tycker jag att dagens ungar borde vara det också. 

Om föräldrarna står fast vid att deras telefoner bara är telefoner och inga jävla spelmaskiner så kommer ungarna att tro det, i alla fall tills de börjar skolan och får se sina kompisar spela på sina telefoner. 
Då sparar man i alla fall några år av lugn på det. 
Vafan är problemet? 

Ja, jag klagar något extremt mycket, jag borde inte lägga mig i andra människors liv och vad dem gör för val, men när de ser så lidande ut. varför plågar en sig själv genom sånt? Dessutom är det jävligt elakt mot barnen när det är syskon, det är alltid en stackare som blir kuvad av den andra och sitter och gråter för att den inte får spela på mobilen eller måla på ipaden. 
Det är fan inte snällt. 
Apple, Barn, Barnfamiljer, Borgare, Ipad, bortskämda, småkapitalister , snorungar, ungar, vidrigt,

2 kommentarer

Jörban Brumse

13 May 2013 12:22

På dagiset där min minsta går använder dom Ipads från 1års-ålder. skitbra å lära sej tidigt tycker jag

Svar: Håller helt med om att det är bra att de lär sig. Det är förmodligen ipads som kommer att användas i framtiden. Det är inte det jag irriterade mig på, jag uttryckte mig nog lite fel. Det var snarare orättvisan jag störde mig på mest, att en sitter och leker och syskonen sitter brevid och gråter och det blir ett himla liv x)
Viperious

Anders

15 May 2013 21:34

Jag kan se en fördel men också problemet. Det viktigaste är att det går för fort...

Kommentera

Publiceras ej